
LEBANON PETROLEUM DAY: 

EVALUATING THE MEDIA 

COVERAGE 

 

The Lebanon Petroleum Day (LPD) 2014 organized on October 22 by the Lebanese Petroleum 

Administration (LPA) presented an opportunity to evaluate the progress made by Lebanese 

media in their coverage of the nascent oil and gas sector. The event was a watered-down version 

of the Lebanon International Petroleum Exhibition and Conference, LIPEC 2014, which was 

supposed to be held over two days on October 22-23 but was postponed until 2015. The more 

ambitious LIPEC could have represented a more consistent test for local media but LPD was 

nonetheless the first major oil and gas event in the country since the launching of the Lebanese 

Media Coverage of the Oil and Gas Sector report in August 2014, based on the findings of a 

thorough monitoring conducted between February 1 and April 15, 2014. 

The conference was covered by all major media outlets in the country, including: 

 TV channels: LBCI, MTV, Al-Jadeed 

 

 Newspapers: Annahar, Assafir, Al-Akhbar, The Daily Star and L’Orient-Le Jour 

 

 News website: El-Nashra 

 

As we are dealing with a public event, the type of reporting was expected to be direct news 

coverage. From a monitoring perspective, we were interested to see if media outlets went further 

in their reporting and offered additional input, for instance an interview or a featured story. 

Out of the nine media monitored, five did not restrict their reporting to news coverage: 

1. Assafir conducted a brief interview with the head of the LPA, Nasser Hoteit; 

 

2. L’Orient-Le Jour conducted a brief interview with one of the speakers, Fadi Gemayel, 

head of the Association of Lebanese Industrialists. It was also the only media monitored 

to mention that the event is an alternative to LIPEC 2014; 

 

 

http://www.lpa.gov.lb/lpd.php
http://lpa.gov.lb/
http://lpa.gov.lb/
http://www.mesp.me/wp-content/uploads/2014/08/Lebanese-Media-Coverage-of-the-Oil-and-Gas-Sector.pdf
http://www.mesp.me/wp-content/uploads/2014/08/Lebanese-Media-Coverage-of-the-Oil-and-Gas-Sector.pdf


3. The Daily Star published a featured story about the onshore petroleum draft law; 

 

4.  MTV’s report, aired during the evening news, included an interview with an energy 

expert; 

 

 

5. LBCI’s report, also aired during the evening news, included an interview with the head 

of the LPA, Nasser Hoteit. 

On the other hand, Annahar, Al-Akhbar, El-Nashra and Al-Jadeed restricted their reporting to 

news coverage. Al-Jadeed’s story was probably the briefest of them all; it aired a brief report 

during its evening news that only reproduced segments of the Energy Minister’s speech. 

Journalists behind these stories did not make any direct factual mistake. This is a positive 

development, even if most stories (eight out of nine) are categorized as “news coverage”. Al-

Akhbar’s article contained references to conspiracy theories that are widely accepted as “facts” 

in Lebanon, but the journalist was merely reproducing ideas repeated by some of the participants 

in the conference. 

Sources that were cited in the media reports were mostly participants that took part in the event. 

Besides conducting a side interview with Nasser Hoteit, Assafir quoted all nine participants in 

the opening session. Annahar quoted only the first three speakers in the opening session. Al-

Akhbar used five sources, four participants and a moderator. The Daily Star relied on five 

sources for its piece, three of whom are anonymous, including an industry source (it did not 

specify the function of the other anonymous sources). It quoted the head of the legal department 

at the LPA, Gabi Daaboul, in addition to an energy expert. Beside conducting a side interview 

with Fadi Gemayel, head of the Association of Lebanese Industrialists, who took part in the 

event, L’Orient-Le Jour quoted four participants (including Gemayel), and an unnamed diplomat. 

LBCI quoted the head of the LPA Nasser Hoteit, while MTV used two sources, including the 

Energy Minister Arthur Nazarian. The latter was Al-Jadeed’s only source in its brief TV report. 

Finally, El-Nashra used three sources, all from the opening session, but its piece covered mostly 

the speech of the Energy Minister. 

 


